kalau lah hak mencerai ada pada wanita


assalamualaikum :D pernah terfikir kenapa hak mencerai bukan dekat tangan para wanita yang berkedut ? atau tangan middle age women yang kering dan kusam ? apetah lagi pada tangan anakanak gadis muda yang licin gebu dan lembut macam bontot baby mamypoko yang jelas menunjukkan malas buat kerja rumah . kaw terasaa ? BAGUS !
aku pun -..-' erkk ?

berbekalkan seciput ilmu dengan niat suci berkongsi bersama dapat membawa aku ke syurga , aku ada terdengar/terbaca apa pun taktau lah tu , potongan ayat lah kot -.-'

Allah kurniakan kaum adam dengan 9 akal dan 1 nafsu , Tetapi Allah kurniakan kaum Hawa dengan 1 akal dan 9 nafsu.

kalau tengok dari sudut pandang kanan pandang kiri , orang akan cakap 'heleeh lelakii tu dah ada 9 akal pun ramaai jea checkin pusat serenti dan petempatan sewaktu dengannya . manakala dengan bangga dan yakin menegaskan kaum hawa yang comel dan tulus mulus yang hanya dikurniakan 1 akal mampu mendominasi institusi pengajian tak tinggi tak rendah manaa .

tapi pernah terfikir apa sebab musabab kejadian dan ciptaan nafsu dan akal yang sebenarnyaa ? disini terus terang lagi bersuluh aku hanya reti mengupas kulit mangga , babb nak mengupas isu macam ni memangg amaat jaraang berlaku dalam minda aku yang serba sempit ni .

aku cumaa reti timbulkan persoalan , huraikan lagi soalan , kaitkan soalan dengan soalan yang lain dan kemuka kan soalan yang jawapannya aku sendiri tak pasti aku berminat untuk tahu atau aku sajaa nak suruuh lecturr tu merapuu supaya aku boleh teruskan masa berangan aku -.-'

memang tak dapat disangkal lagi 9 akal 1 nafsu , 1 akal 9 nafsu yang dibahagikan sama rata adil lagi laksamana . persetankan pemikiran sempit dan sendat macam diatas . cuba bukak minda seluas mungkin dan mula berfikiran positif .

sesungguhnya Allah ciptakan 9akal untuk kaum Adam untuk mereka lebih bersikap rasional dan terbuka dalam membuat sesuatu tindakan . 9 akal digunakan untuk membandingbezakan hal yang baik dan sebaliknya. membahagi kan emosi perasaan dan ketuntasan jiwaa yang melanda . sebab tu lelaki lebih banyak bersabaar dari perempuan .

sebaab perempuan hanya dikurniakan 1 akal . fungsinya tetaap sama , cuma yang membezakan kuantiti nya saja . memang kalau di fikir logik 1 nak lawan 9 memang tak mampu . fikirlaah kalau dalam situasi yang samaa tertimbul 9 akal dan 1 akal , ofcourse 9 akal mampu handle lagi baiik kan , mau nak gilaa kalau 1 akal ni nak tangani semuanya . dayuus lah 9 akal tu , giveup lah sambil kibarkan stokin putih sekolah rendah yang dah rupa bendera lanun jack sparrell .

konklusinya , tuntasnya , natijahnya , oleh itu , maka dengan ini mungkin terjawab kenapaa hak mencerai tidak jatuh ke tangan wanita apetah lagi bergolek ke tepian gantang , erkk ? pfftt -.-'
selepas diteliti , mungkin betul kenapaa lelakii boleh lebih sabaar andd cool chill buat lek dalam segalaa hal padahaal perempuan lebih beremosi dalam segenap aspek kehidupan . hmm mungkin , mungkin , mungkin dan mungkin *sambil geleng kepalaa gaya orang asli nampak arnab ,

ini cuma dari perpepsi aku jea , olahan cuma dari pemikiran yang serba sempit lagi sendat ni . nak tau lebih lanjut sila ke kaunter pertanyaan berdekatan atau cik cik puan datin dato' boleh mula merenung dan mula menghayati kejadian Tuhan yang serba sempurna ni . InsyAllah akan dapat jawapannya :DD