rintihan si perintis

Assalamualikum :') firstly aku mengaku aku sendiri tak berapaa faham maksud perintis tu -.-' ni lah akibatnya kurang membaca bukubuku ilmiah . yang retinyaa baca komik yang bahasa entah haraam kemanaa betulnya . oke bukan tu motif utama entry ni . cuma nyaa aku nak speak for my right . semua orang ada hak bersuara kan , andd ini blog aku so aku ada hak bersuara dan berkatakata . hak korg ? membaca dan diam seribu bahasa .

now aku dekat rumah , for three weeks aku tak balik aku rasaa legaa dapat balik rumaah . Rumahku Syurgaku kann ? tapi betul ke Syurga kalau kita tak happy dekat rumah sendiri . bukan tak happy , i mean no one dekat rumah . rumah kosong senyap sunyi sampai cengkerik pun tak berani nak berbunyi . malam tadi aku balik rumah aku tengok ayah aku mengerang kesakitan , demam dah berminggu tak surut jugak . makin melarat ade lah . tu belum kiraa sakit dia yang lain . kaki ayah tuu , nak jalaan pun tak boleh dah . jangan kataa pergi kerjaa , na perg toilet mandi pun tak laraat . kesian aku tengok .

mak pulak , lagii lah teruuk . Alhamdulillah mak masih boleh berjalan . tapi aku tau mak kuatkan diri dia untuk orang sekeliling diaa . isnin ke jumaat pagi kerjaa sampai ke petang . dengan stuck dekat raffic jam lagi , tau jea lah KL tu cmne waktu peek hour . balik dah penaat tidur sampai ke esok pagi , sabtu ahad ade jea kerja lain yang kene buat . bukan kata nak pergi socialize tengok movie pergi shopping atau spa yoga fitness first macam mak korg buat , nak buat kerja rumah pun aku rasa mak dah tak laraat .
sumpah aku kesian . aku tak haraap pun balik rumah dapat tengok rumah bersih tersegam indah , aptah lagi rasa gulai nenas ikan masin feveret yang mak masak , aku tak haraap semua tu .

cuma aku harap setiap kali aku balik mak ayah aku masih ada untuk aku . masih membebel betapa teruknya perangai aku tak ubahubah dari dulu . masiih bersuara memarahi aku dengan cara pakaian aku . seryesly aku tak kisah pun . tapi benda ni tak semudah tu . boleh ke tiap minggu kaw balik kaw tengok ayah kaw dalam kesakitan ? boleh ke kaw tengok mak kaw kepenatan andd spend time untuk anak dia even dia perlukan rehat . aku tak boleh ! aku tak sekuat tu . aku memang tak boleh !

so every weekend aku akan decide takkan balik . untuk kebaikan semua pihak i guess . aku tak sanggup tengok . mungkin benda ni tak sebesar mana pun , tapi aku lagi selessa menjauhkan diri dari semua ni . aku tau aku kene jalankan tanggungjawab sebagai seorang anak , tapi entah kenapa aku tak boleh .

andd studies : memang buat aku strees sekarang . dengan assignment , quiz , test , tu tak kira lagi selingan aktiviti sana sini . nak pulak sekarang dah nak final . yea aku tau aku tak patut merungut pun , lumrah alam lah tuu -.-' semua orang hadapi benda yang sama , nak merungut lelebeeyh pahaal haa ? kalau kaw taknak dengar kaw blaa jea . hak membaca kaw dah tamaat !

aku nak jadi yang terbaik . it doesnt matter for me utk jadi Dekan ke , daapat award NC tu ke , or even award dari Pak Guard - student paling kerap curikcurik masuk kolej tak pakai ID . tapi aku nak jadi yang terbaik untuk mak ayah aku . aku selaluu cakap , jangan pushh diri sangatt , tapi aku sendiri tak guna advice tu . aku belum puas tengok senyuman mak ayah aku atas apa yang aku buat . aku lagi banyak tengok kesedihan dorang dengan perangai aku dari tengok dorang gembiraa . aku kecewa dengan diri aku sendiri . kadangkadang rasa macam nak bunuuh diri , Alhamdulillah iman aku kuat lagi :)

sometimes aku rasa hidup aku lah yang paling malang sekali . tapi mak selaluu cakap , kalau kitaa susaah , ramai lagi yang lebih susaah . kalau kita senang , ramaai lagi yang lebiih senang . aku tengah cuba memperbaiki diri aku . menggembirakan orang sekeliling aku , walaupun dalam hati hanya Tuhan yang tau . aku cuba kawal emosi aku , be professional . jangan campur adukkan hal peribadi dengan perkara lain . but , like i said , aku tak sekuat tu . mungkin aku gelak sekarang , and the next few minutes gelak tawa tu hilang . muka monyok dengan pipi memboyot ni jea kaw akan nampak .

orang cakap , menangis dapat mengurangkan beban masalah . andd yes it works for me . jenuh aku menipuu roomates aku everytime dorang tanyaa aku oke takk , aku ni dengan muka penuh yakin jawaab aku gastrik . dorang dah biasaa tengok aku nangis kalau sakit peruut -.-' bebaan kepala aku dengan masalah sana sini sampai benda yang tak patut pun aku fikiir tetaap dalam kepala aku . takkan aku nak ceritaa dekat dorang . seriusly aku bukan jenis yang cakap face-to-face .
like this one , aku boleh luahkan banyak manaa pun tapi not infront of someone . mungkin aku belum jumpa orang yang sesuai . orang yang aku betulbetul boleh percayaa .

maybe sebab cuacaa sekarang panaas sgt kot , lepas tu hujan bagai nak raak waktu petang buatkan badan aku ni onn off sihat tak sihaat . sometimes nak turuun makan pun tak laraat , naah sampai esok pagi gastrik terus meluntun dalam kelaas . aku kene lah kuatkan diri aku , aku tak sampai hatii nak susaahkan orang lain . kesian kawan aku terpaksa skip kelas just for the sake nak hantar aku pergi klinik . kesian kot dekat dorang , kang kenee repeeat lagi -.-'

Alhamdulillah senyuman yang dibuatbuat ni daapat sembunyikan semuanya . aku taknak mak risau pasal diri aku . dulu mak selaluu cakaap , antaraa semua anak mak , aku ni lah yang paling susaah nak jagaa . well , aku harap one day mak boleh percayaa dekat aku . aku taknak diaa fikir sangat pasal keadaan aku dekat sanaa andd start fikir pasal diri dia , fikir pasal kesihatan dia pulak . Final dah nak dekat , InsyaAllah aku akan cuba sedaya upaya untuk buatkan ayah dengan mak senyum gembiraa . Doa kan ayah aku ceepaat sihat eaa :D hargai lah mak ayah korang selagii ada , jangan melawaan . hold to this word :

' The Way to Love Anything is to Realize The Thing Might Be Gone' .

cuba bayangkan suatu hari korang balik , mak ayah korang dah takde .
Renungkan dan selamat beramal :DD